Dong Hoi en Hué (3/10-8/10)

8 oktober 2018 - Hue, Vietnam

Hallo allemaal,

We hebben weer enkele dagen te verslagen.

Op onze eerste dag in Dong Hoi krijgen we van onze gastvrouw 2 gratis fietsjes om de buurt te verkennen. Dong Hoi op zich is een weinig interessante stad, maar het is wel onze uitvalsbasis om het mooie Phong Nha Kebang National Park te verkennen. Best leuk om eens in een stad te verblijven die niet zo op het toerisme georiënteerd is eigenlijk.

We fietsen eerst naar de nabijgelegen stranden in de hoop een plonsje in de zee te kunnen doen.

Ijdele hoop helaas.. een veel te woeste zee.. Ook niet erg verwonderlijk met dit wispelturige weer. Verder fietsen dan maar..

We eten ‘s middags in een gezellig zaakje en de eigenares vraagt ons of we die avond niet willen langskomen om te vertellen over ons land en onze taal. Er komt namelijk een middelbare klas op bezoek. Best wel een leuk idee vinden we.

We fietsen daarna de brede rivier over, vlakbij de monding in de zee. Onderweg komen we nog een lang en verlaten strand tegen, maar ook hier helaas... verboden te zwemmen wegens te woeste golven..

Terugkeren dan maar, wel te voet deze keer want één van onze fietsjes heeft platte band en we zijn dus niet op tijd terug voor onze afspraak met de Vietnamese studenten.

Maar... we kwamen voor Phong Nha Kebang!

Een gebruikelijk bezoek gaat via een georganiseerde tour, maar dat is niet echt ons ding. Wij huren een brommer en na een uurtje goed doorrijden arriveren we in het natuurgebied. Net op tijd want de hemelsluizen gaan alweer wijd open. We kunnen schuilen in een koffiebar en na anderhalf uur klaart het terug op en kunnen we op zoek gaan naar een boot om ons naar de beroemde Phong Nha Cave te brengen. (Het 3de Unesco werelderfgoed dat we aandoen in Vietnam trouwens..) De grot is bijna 8 km lang en heeft een nat en een droog gedeelte. Wij wilden hier graag met kayaks in, maar dit bleek enkel mogelijk met een dure tour.. Jammer..

We kunnen wel samen met enkele Franse en Duitse toeristen de huur van een grotere boot drukken en zo varen we door de prachtige grot. We meren ook aan zodat we het droge gedeelte te voet kunnen verkennen. Echt indrukwekkend!

Tegen de tijd dat we terug aan de oever bij onze brommer zijn, is het al te laat om nog naar de Paradise Cave of de Dark Cave te rijden. Spijtig, want in dit prachtige landschap is nog zoveel meer te ontdekken.

Het wordt snel donker in Vietnam, vóór 18h00 al.. en er wacht ons nog een brommerrit door het immer fascinerende Vietnamese verkeer.

De volgende dag verlaten we Dong Hoi en rijden we met de trein naar de keizerlijke stad Hué. Dankzij ettelijke Agoda-kortingen verblijven we in een prachthotel met een zalig zwembad.

‘s Morgens krijgen we een heerlijk uitgebreid ontbijt en wandelen we richting citadel. 3 Cocentrische omwallingen -rond de keizerlijke, de koninklijke en als laatste de verboden stad. Prachtig!

Een dag vol interessante geschiedenis die we zalig kunnen afsluiten in ons verkoelend zwembad en met een keizerlijke maaltijd.

We zijn geprikkeld door de woelige geschiedenis van dit boeiende land en zijn inwoners. Om hier een beetje dieper op in te gaan, is Hué de stad bij uitstek. Hier leefden immers alle keizers sinds Vietnam de naam ‘Vietnam’ kreeg.

Rondom Hué vind je de keizerlijke graven. Het zijn eigenlijk echte landgoederen in de glooiende heuvels met elk zijn eigen tijdsgeest en stijl.

Met een private car en driver gaan wij er 4 bezoeken:

Gia Long (met wie het allemaal begon..)

Minh Mang (den Hevige - hij maakte 142 kinderen)

Tu Duc (de Slimme,Kleine en spijtig voor hem ook Impotente)

en tot slot Kai Dinh (de Megalomane, duidelijk al zwaar onder Franse invloed)

Top! We hebben genoten van ons verblijf in het keizerlijke Hué. Morgen gaan we verder naar Da Nang. Slaapwel xx

1. Marie Jeanne Goovaerts:
    9 oktober 2018
    Amaai allemaal indrukwekkend en mooie foto's. Genieten maar.
    Tot volgende keer.👍👍😚😚