Hanoi en Sapa (19-22/09)

22 september 2018 - Sapa, Vietnam

Na het wegtrekken van de buien zijn we naar de Imperial Citadel en het Ho Chi Minh mausoleum gewandeld. Het mausoleum is een niet al te fascinerend betonnen gebouw. De weg er naartoe is echter prachtig, mooie boulevards met koloniale gebouwen waar je zo ongeveer alle ambassades terugvindt.

In de namiddag wandelen we rond Hoan Kiem Lake en bezoeken we de tempel op het meer die wel net onder restauratie zit... maar het zonnetje schijnt en het zicht is perfect!

Ondertussen zijn we al een beetje gewoon aan de drukte van Hanoi. Hangt ook allemaal af van wijk tot wijk. In de oude stadsbuurt (waar ons guesthouse zich bevindt) geraak je amper vooruit, terwijl je langs de boulevards aangenaam kan wandelen.

Zo en daarmee zit Hanoi er voorlopig op. Morgen nemen we de bus naar de bergen.

Sapa, here we come!

En wat een bus! Een gewone bus ingericht als slaapbus en in 2 gedeeld zodat het net een dubbeldekker leek. Alleszins minder comfortabel dan het eruit zag..

Kort na de middag komen we aan in Sapa na een rit van ongeveer 6 uur.

Sapa is een gezellig stadje met mooie kleurrijke huisjes aan een meer omringd met bergen.

Het staat ons hier onmiddellijk aan!

De volgende dag staat de Fansipan op het menu. De hoogste berg van Vietnam, meer dan 3000 meter, waar recentelijk een kabelbaan naar de top is aangelegd. Wij wandelen (tegen het advies van onze hospita in) te voet naar het begin van de kabelbaan. Een aangename wandeling, best te doen, geen enkele reden om je te laten voeren of de trein te nemen. De kabelbaan is 1,5 km lang en we zitten alleen in een cabine die dichter naar de top toe in de wolken verdwijnt.

Boven aangekomen voelen we allebei het effect van ijle lucht en minder zuurstof, zeker als we het hoogste punt te voet willen bereiken i.p.v. nog een ander kabelbaantje te nemen zoals iedereen. Maar, draaien of niet, het is ons gelukt!

Ondertussen zijn we al zaterdag en vandaag gaan we trekken!

Om 9h vertrekken we met onze gids Zizi en haar 2 maand oude babietje dat ze heel de weg op haar rug meedraagt. Zizi is Black Hmong, een plaatselijk bergvolk. De trek begint al direct zwaar met een bergbeklimming. Aangezien we ook weer persé voor de moeilijkste route moesten kiezen, zijn we gemakkelijk enkele uren steil aan het klimmen. Allee, gemakkelijk,.. dat was het voor ons alleszins niet..

Het pad liep over rotsen en doornen, was lekker glibberig en af en toe mochten we ook nog springen over diepe grachten. Voor Zizi allemaal simpele kak, die deed alles op sletsen en met de kleine baby op haar rug. Tot aan de top kwamen we geen andere toeristen tegen. I wonder why...

Op de terugweg was het drukker. Daar kwamen we lopers tegen van de Sapa Mountain Marathon die dit weekend plaatsvindt.

We trekken verder langs een prachtige route (allemaal onbereikbaar voor auto’s) richting Zizi’s dorp. Onderweg zien we de locals werken op de rijstvelden aangelegd op indrukwekkende terrassen en hebben we zicht op de uitgestrekte vallei. In één bergdorp zijn we getuige van een begrafenisritueel. De overledene wordt in de ochtend opgebaard. De dorpelingen slachten een buffel en in de namiddag wordt dan het lijk begraven. Het is er een drukke bedoening. Een beetje raar dus we wandelen maar door. Nog enkele uren later komen we aan bij het huis van Zizi en haar familie. We krijgen thee en maken kennis. De Hmong is een bijzonder volk. Ze zijn zelfvoorzienend op alle gebied en hebben best een goed gevoel voor humor. Ilse zal dit later toelichten. ;-)

Zizi brengt ons nog tot aan de hoofdweg, waar een taxi ons oppikt. Het is een 10 km terug naar Sapa, maar door de staat van de weg doen we er gemakkelijk 3 kwartier over.

Een bewogen dag en fascinerende ervaring!

1. Reinhilde Leemans:
    23 september 2018
    Wat een schitterende foto’s en wat leuke reisverhalen! Jullie zien er nog steeds stalend uit! Houden zo en genieten! Dikke knuffels vanuit een grijs en mistig La Roche 😋
  2. Ilse:
    23 september 2018
    Dankuwel!!! Hier in de bergen is het inderdaad echt genieten! Morgen reizen we alweer verder.. veel groetjes van ons alletwee!
  3. Marie Jeanne Goovaerts:
    23 september 2018
    Zeer mooie foto's. Goed gedaan .Het zal wel vermoeiend geweest zijn. Maar met die schone zichten is dat wel spannend als je die toppen bereikt hebt.Nog veel plezier.
    Tot de volgende.👍👍😘😘