Kampot Cambodja (24/10-27/10)

30 oktober 2018 - Krong Kampot, Cambodja

Om 7h ‘s morgens worden we opgehaald en naar de ferry gebracht. Anderhalf uur later komen we aan in Ha Tien van waaruit we de Cambodjaanse grens gaan oversteken.
We hebben al verschillende verhalen gelezen over de grensovergang, allemaal vrij vaag en dikwijls tegenstrijdig. Het gaat van scams om extra geld los te krijgen voor je visum tot enkele uren vastgehouden worden als je hieraan niet toegeeft en een ellenlange papierwinkel. Wij kiezen ervoor 3USD extra te betalen aan het bureautje dat ons vervoer regelt en zij hebben ons visum, inclusief stempels aan de grens, volledig in orde gebracht. We moesten nog wel een quarantaine kotje in omdat we geen pasje van onze inentingen bij hadden - wat overigens ook niet nodig is - en werden vervolgens onderworpen aan een medisch onderzoek dat bestond uit de donatie van een dollar.
Al bij al vlot verlopen en in de late namiddag aangekomen in het backpackersstadje Kampot.
Tijd om op verkenning te gaan! En dat doen we het liefste met de brommer.. We beginnen met een bezoek aan La Plantation. Een grote peperplantage van de beroemde Kampot peper, gerund door een Belgisch-Frans koppel. De weg er naartoe leek meer op een crossparcours met diepe plassen en putten, maar alweer temidden van een prachtig landschap. Als we enkele dorpjes passeren, merken we wel dat het hier een stuk armer is dan wat we gezien hebben in Vietnam.
De plantage blijkt overigens absoluut de moeite. We krijgen een gratis rondleiding en peperproefsessie en we slagen een voorraadje in voor thuis.
In de namiddag vervolgen we onze kakkewalk richting Kep, een kuststadje bekend om zijn krab. We eten super lekker krabvlees in kokosmelk en groentjes voor alweer een spotprijs.
De volgende dag maken we een tocht op de rivier. Boatman Bart, een Belg die hier al woont sinds 2005, pikt ons op met zijn longtailboot. We varen langs vissersdorpjes en langs rustige kanaaltjes waar de tijd is blijven stilstaan. De mensen zijn overigens super vriendelijk en overal waar we passeren wordt er geknikt en gewuifd.
Naast peper heeft Kampot ook zijn eigen fleur de sel. Tijdens flood season wordt door middel van kanalen een deel van het land blank gezet en hier wordt dan na verdamping het zout uit gewonnen. Een bijzonder landschap waar we eigenlijk toevallig tijdens één van onze brommerritten op zijn uitgekomen.
Voilà, dat was het alweer voor Kampot. Morgen reizen we verder naar het eiland Koh Rong, waar we nog een weekje van het eilandleven gaan profiteren want daarna trekken we het binnenland in..

1. Reinhilde Leemans:
    30 oktober 2018
    Wat een schitterende foto’s weer!! Mooi om zo mee te genieten van jullie reis!! 😘
  2. Marie Jeanne Goovaerts:
    30 oktober 2018
    Ziet er weer allemaal mooi uit.👍👍👍👍👍👍😚😚
  3. Hugo:
    30 oktober 2018
    Ja seg ik wil al langer hoe liever daar zijn. Alweer een prachtige ervaring denk ik.👍👍❤
  4. Anita:
    30 oktober 2018
    reuze gedaan,jullie doen dat fantastisch.reizen en schrijven.je kunt er gerust een goed boek van maken denk ik.nog veel genieten zou ik zeggen.xxx
  5. Katrijn:
    30 oktober 2018
    de moeite weeral, wou da'k erbij was :)