Tam Coc en Dong Hoi (28/09-2/10)

2 oktober 2018 - Dong Hoi, Vietnam

Opnieuw bussen vandaag - bestemming Tam Coc bij Ninh Binh.Tam Coc is een klein dorp met enkele restaurantjes aan de beroemde grotten.

In de late namiddag worden we door de bus afgezet in ‘het centrum’ . We worden zowel door de buschauffeur als door een taxichauffeur op het verkeerde spoor gezet bij het zoeken naar onze guesthouse. Uiteindelijk na wat verloren geloop met onze zware rugzak, belt een lieve mevrouw van een homestay met onze guesthouse en 10 minuten later worden we opgehaald door  2 brommertjes. We rijden tussen de rijstvelden en uitgehouwen karstrotsen door tot we enkele bungalows zien liggen omringd door steile rotswanden. Wauw!! Wat een toplocatie!

Tam Coc Valley Bungalows wordt uitgebaat door een super lieve familie die er trouwens ook woont.

Die avond eten we in het restaurant van ons verblijf. We zijn er trouwens het merendeel van de tijd de enige gasten want de zaak is nog niet zo lang geleden opgestart.

De volgende dag huren we 2 fietsen en verkennen de omgeving. We rijden van het ene adembenemende landschap in het andere. Zalig!

In plaats van de meer toeristische grotten van Tam Coc bezoeken wij die van Trang An, enkele kilometers verder. Het zijn er trouwens een pak meer en zeker even mooi. Je bezoekt de grotten met een roeiboot en 1 roeister inclusief. Er lagen nog peddels in de boot en aangezien we een beetje compassie hadden met onze roeister in de blakke zon, hebben we de komende 3,5 uur onze armspieren ook een beetje getraind.

Het was een prachtige tocht. Wel drukkend warm en verschrikkelijk vochtig toen we door de nauwe grotten vaarden. Onderweg legden we nog enkele keren aan om een paar in de rotsen gebouwde tempels te bezoeken en te klimmen naar een uitzichtspunt dat er niet echt één bleek te zijn..

In de late namiddag springen we terug op onze fiets richting Tam Coc en daar eten we een welverdiende pho bo.

Thuisgekomen doen we nog een plonsje en dan zit deze mooie, maar vermoeiende dag er alweer op.

Gisteren genoeg gefietst, vandaag huren we een brommer!

We bezoeken Hoa Lu, de oude hoofdstad (rond 1000AD ongeveer) onder één of andere Chinese dynastie. Er schiet nog maar weinig van over, maar toch een leuke uitstap.

Van daaruit rijden we door naar Ninh Binh, een grotere stad. Wij vonden ze niet echt aantrekkelijk.

Die avond eten we een plaatselijke specialiteit: geit. En alhoewel deze regio niet bepaald gekend staat voor zen lekkere keuken, heeft het ons zeker gesmaakt!

Onze alweer laatste dag in dit paradijsje..

We rijden met onze brommer naar een natuurreservaat gekend voor zen vele vogelsoorten. Er liggen bootjes, maar voor de rest ziet alles er verlaten uit op enkele slapende Vietnamezen na.. Uiteindelijk vonden we een oud, maar vooral wakker meneertje dat ons met een bootje tussen de dichte begroeiingen kon varen. We zagen enorm veel ooievaars en nog zoveel andere vogels die we nog nooit gezien hebben. Best de moeite!

Op de terugweg met onze brommer doen we nog een klim naar een pagode die weer helemaal in de rotsen is gemaakt.

Ondertussen zijn we dinsdag en is het Bye Bye Tam Coc en tijd voor onze eerste treinreis. Die gaat van Ninh Binh naar Dong Hoi, waar we het nationaal park gaan bezoeken.

Na een rit van een dikke 8 uur door het Vietnamese landschap (waar we wegens te vuile treinruiten veel te weinig van konden zien) worden we opgehaald door iemand van onze guesthouse ‘The Dolphin Home’. Alweer een pareltje trouwens.

Op aanraden van onze gastvrouw eten we die avond lekker gegrilde vis in een plaatselijk restaurantje. Mmmh..

1. Paula:
    3 oktober 2018
    Heel mooi!!
  2. Hugo:
    3 oktober 2018
    wauw, alweer prachtige omgeving. Wordt een beetje jaloers.
  3. Hilde:
    5 oktober 2018
    Helaba, gisteren bij Frank en Diana geweest en jullie reisblog doorgekregen van Frank. Natuurlijk benieuwd naar al jullie indrukken en belevenissen! Ik heb nog maar vluchtig gekeken en ik vind het al adembenemend mooi ginds. Staat ook nog op m'n lijstje.
    Geniet met volle teugen en zet al jullie zintuigen goed open.......
    Het ga jullie goed! Liefs, Hilde en Raf x
  4. Ilse:
    6 oktober 2018
    Dankuwel!!! Gaan we zeker doen!
  5. Anita:
    8 oktober 2018
    knappe reis he ik ook een beetje jaloers zoals den Hugo,maar genieten jullie er maar van en tot de volgende blog. mooie foto's ook.kusjes uit Zemst.
  6. Elfi:
    8 oktober 2018
    Kusjes terug en de volgende blog komt eraan! Xx
  7. Riet:
    12 oktober 2018
    Hallo reizigsters, ik kom heel toevallig op jullie blog - ik vertrek volgende week voor drie weken naar Vietnam. Kunnen jullie de naam van jullie verblijfsplekken erbij zetten als jullie het er heel goed vonden? Ben alvast geïnteresseerd in ideeën voor Ha Noi en CatBa! Alvast bedankt, Riet
  8. Elfi:
    14 oktober 2018
    Hoi Riet, bedankt voor je berichtje. In Hanoi verbleven wij in Sinceriry Guesthouse. Heel basic en in de drukke wijk maar een super ontvangst. De gastvrouw heeft al onze trips naar bv. Sapa en Cat Ba geregeld en helemaal niet duur. In Cat Ba raad ik Oasis Bungalows aan. We verbleven daar zelf niet maar het was daar heel gezellig met een zwembadje en een goede bar en keuken. Het was onze vaste afspraak na een dagje rondtoeren in het mooie Cat Ba. Groetjes en veel plezier op je reis.
  9. Elfi:
    14 oktober 2018