Koh Rong - Island Life (28/10-6/11)

7 november 2018 - Koh Rong, Cambodja

Aangezien we op 6/11 in Phnom Penh moeten zijn voor onze afspraak met Frank, onze reisgezel voor de komende 3 weken, gaan we een dikke week blijven hangen op het tropische eiland Koh Rong met zijn paradijselijke stranden. Het is meteen ook ons afscheid van de zee, want hierna trekken we terug noordelijker het binnenland in richting Laos.
Omdat te lang op één plek blijven niet ons ding is boeken we 2 verschillende logementen. Het eerste is op Koh Toch, het levendige mini-stadje bekend om zijn ‘partylife’. Het 2de is op Sok San Beach, een afgelegen prachtig wit strand aan de andere zijde van het eiland.
De eerste ochtend denken we een klein verkenningswandelingetje te doen. Er zijn geen wegen op Koh Rong, dus we wandelen op onze sletsen een eind langs het strand. Plots zien we toch een kramikkelig weggetje richting jungle met een wegwijzer ‘Coconut Beach’. Toch maar even volgen, denken we. Het weggetje blijkt een weg van ettelijke kilometers door de blakke zon te zijn. Hier hebben we ons toch een beetje aan mispakt.. Uiteindelijk komen we wreed dorstig en met gepijnigde voeten aan op de redelijk woeste Coconut Beach. Gelukkig kunnen we er iets eten en drinken en de eigenaar van het restaurantje zegt dat er om 19h00 een boot langskomt die ons zou kunnen terugbrengen naar main beach. Met de sletsen terug door het donker is immers geen optie. De zee was die avond echter te woest om te bevaren, dus daar zaten we dan.. Stuck on a remote beach..
Maar.. het draait allemaal nog uit op een leuk avontuur.. De eigenaar van het restaurant van ‘s middags heeft nog een tent op het strand waar we mogen slapen en die nacht helpt hij ons wanneer we de zee ingaan om het lichtgevend plankton te zien. De volgende ochtend staan we vroeg op om de mooie zonsopgang te bewonderen en rond 6h arriveert er een boot die ons kan droppen bij onze bungalow.
Na 3 dagen op Koh Toch laten we het ‘partylife’ voor wat het is en plannen we enkele dagen rust op Sok San Beach. De zee is weer te woest voor de boot en de enige optie om daar te geraken is met onze rugzak achterop bij 2 gasten met de brommer. Een spannende, hobbelige rit, vooral voor onze arme magen na het Halloween feestje van de dag ervoor.
Sok San Beach ligt op het uiteinde van Long Beach, een kilometers lang strand met turquoise water, prachtig.. Het resort waarin we verblijven is in 2015 gebouwd voor de crew van de populaire serie ‘Survivor’ (het Amerikaanse Expeditie Robinson). In de baai is de zee heerlijk rustig, ideaal om te zwemmen, ware het niet dat er overal precies doorzichtige coconnetjes in drijven, kwalletjes blijkt later.. Na 2 dagen zijn ze plotseling verdwenen en kunnen we heerlijk kwalvrij snorkelen en zwemmen.
Van al dat niksdoen wordt ne mens moe en we zijn blij dat we op dinsdag kunnen vertrekken naar Phnom Penh. Met de speedboat van het resort is het een uur naar Sihanoukville. We worden eerst even gewaarschuwd voor de woelige zee en krijgen kotszakjes, niet overbodig voor sommigen blijkt later.. Wij zijn echter in onze nopjes en genieten van de wilde golven.
In Sihanoukville staat onze private car te wachten die ons naar PP gaat brengen. Geen overbodige luxe hier. De weg van de haven naar PP heeft slechts 2 rijstroken waar ook alle zware verkeer van de haven naar de hoofdstad op zit. Reken daar dan nog is ontelbare putten en kuilen bij en dan doe je ongeveer 7h op 200km. Een rustige eerste avond in PP volgt...

1. Marijke Lamon:
    Ziet er zalig uit!
  2. Gerda:
    7 november 2018
    Wat een onverwachte dingen die jullie allemaal meemaken. Zo blijft het echt wel spannend.
  3. Paula:
    Ziet er zalig uit xxx
  4. Myriam:
    8 november 2018
    Kijk altijd uit naar jullie volgend verslag. Het ziet er allemaal zo geweldig uit. Doet mij dromen... Nog veel plezier.
  5. Chantal:
    12 november 2018
    Ik geniet zo hard van jullie avonduur . Heb vorige vrijdag jullie kaartje gekregen, dat heft me heel veel plezier gedaan. Vooral het idee dat op zoveel 1000 km er iemand aan mij denkt :) Geniet nog met volle teugen van jullie trip. xx