Phnom Penh en Siem Reap (7/11-12/11)

14 november 2018 - Siem Reap, Cambodja

Phnom Penh (7/11-8/11)

Vandaag arriveert ons Frankske in Phnom Penh. Hij verbleef eerst 1 nacht in Bangkok om een beetje bij te slapen en komt iets voor de middag aan in ons guesthouse.
Eerst een beetje bijpraten - hij is immers nog maar net terug van Colombia - en dan trekken we de stad in. We starten met een bezoek aan het koninklijk paleis en de zilveren pagode, Elfi en Frank althans.. Ik word gestopt wegens te korte short. Verderop stroomt de Tonle Sap in de Mekong, 2 mega rivieren die samenvloeien, de wijdsheid hiervan is geweldig. We wandelen verder langs het water en doen nog een marktje aan, alvorens te genieten van een lekkere, typische Khmer maaltijd, die ons voor het eerst eigenlijk, echt bevalt..
De volgende dag is het tijd voor een iets zwaarder programma, letterlijk en figuurlijk. We nemen een tuk-tuk naar S21. Oorspronkelijk was dit een schooltje, maar tijdens het Khmer Rouge regime van Pol Pot werd dit omgevormd tot geheime foltergevangenis. Een beklemmende ervaring, vooral omdat deze gruwel pas 40 jaar geleden plaatsvond. 1/3 van de Cambodjaanse bevolking werd vermoord tijdens deze verschrikkelijke genocide.
Vervolgens brengt de tuk-tuk ons naar de Killing Fields. De gevangenen werden na hun ‘bekentenis’ tot verrader van het regime hierheen gebracht en geëxecuteerd. 10 jaar na de bevrijding werd hier een herdenkingsmonument gebouwd waar alle gevonden schedels gestapeld zijn op verschillende verdiepingen, gerangschikt volgens leeftijd. Een lugubere dag, maar toch iets dat je moet gezien hebben om dit land en zijn inwoners een beetje te begrijpen. Alhoewel de invloed van deze verschrikkelijke periode nog steeds merkbaar is, is het een onderwerp waarover niet gesproken wordt.

Siem Reap (9/11-12/11)
De volgende dag verlaten we PP en rijden met een private car naar Siem Riep. Een vlotte rit deze keer en iets na de middag checken we in in het Villa Wat Damnak Hotel. Een mooi hotelletje met ongelofelijk vriendelijk personeel, dicht bij Pub Street. Dit wordt onze uitvalsbasis om de Angkor site te bezoeken. Op onze eerste dag doen we zo’n 8 tempels. De ene al wat meer overwoekerd door de jungle dan de andere met als laatste de beroemde Angkor Wat. Prachtig en zo imposant allemaal.. moet Angelina ook gedacht hebben tijdens de opnames van Tomb Raider die hier in 2001 plaatsvonden.
We wisselen het tempelhoppen af met een bezoek aan het Tonle Sap meer, het grootste zoetwatermeer van Zuid-Oost Azië met zijn vissersdorpen op paalwoningen. ‘s Avonds gaat het nog richting Pub Street voor een lekkere Cambodjaanse bbq. Knap gevonden trouwens, het bbq stelletje is zo gemaakt dat je tijdens het bakken ook een soepje kookt, aangevuld met de sappen van je gebakken vlees of vis.
De volgende dag doen we nog een aantal verder gelegen tempels met onze trouwe tuk-tuk driver Sokhum en dan zijn we echt wel uitgetempeld.. Nog een rustig namiddagje aan het zwembad en een verfijnde Khmer maaltijd om de dag af te sluiten.
Morgen gaan we richting Laos!

1. Hugo:
    14 november 2018
    👍👍
  2. Nathalie Craenhals:
    14 november 2018
    Geweldig🤗 amuseer jullie en tot binnenkort. X