Phu Quoc (20/10-23/10)

26 oktober 2018 - Phu Quoc, Vietnam

Om Vietnam af te sluiten, gaan we nog een paar dagjes relaxen op het eiland Phu Quoc. Het is een tropisch eiland op anderhalf uur varen van het vasteland, pal tegen de Cambodjaanse grens. Wij moeten eerst nog wel een dikke 5 uur met de auto tot aan de havenstad Ha Tien waar we de boot kunnen nemen.
Het is best wel een interessante rit. Grote banen zijn er niet in de Mekong Delta. Meestal rijden we vlak naast de rivieren en de aanpalende huisjes, vaak niet meer dan een verharde ondergrond en wat golfplaten.
Het is al laat in de namiddag als we toekomen in ons strandverblijf, het Tropicana Resort. Het is een relatief klein resort, 1 van de eersten die hier in de jaren ‘90 gebouwd zijn, maar ondertussen volledig vernieuwd. We hebben een sjieke bungalow die uitkomt op het strand vlakbij het stadje Duong Dong en de kustweg vol bars en restaurantjes.
We gaan van start met ons luilekker programma.. Een uitgebreid ontbijt, beetje zwemmen, beetje lezen, de buurt verkennen..
Maar het eiland is te mooi om ter plaatse te blijven, dus de volgende 2 dagen tuffen we het helemaal rond met de brommer. We rijden eerst naar het zuidpunt waar we nog enkele andere stranden aandoen, maar ook hier spijtig genoeg, is de opkomst van de mega resorts in volle opmars en de mooie stranden worden al gauw privé strand. Op de terugweg denken we watervallen te gaan bezoeken, maar aanvankelijk lijken we in een namaak dierentuin beland. We gaan verder richting jungle en zien, maar vooral horen, groepjes Vietnamezen op rotsen in het water karaoke zingen. We volgen de stroom verder opwaarts en ontdekken toch enkele kleinere watervalletjes in een zengende hitte. Bijzonder op zen minst..
In het noorden van het eiland rijden we op kramikkelige weggetjes door ongerepte wouden en peperplantages. Phu Quoc staat immers bekend voor zijn peper én zijn vissaus. Deze laatste is geweldig lekker, heel anders dan de Thaise en wordt vaak puur gegeten als dipsaus of gemengd met limoen, look en chili. Spijtig genoeg mag je ze niet meenemen op het vliegtuig..
Zo, hiermee zit ons Vietnam avontuur er op. Tijd om de Cambodjanen te gaan lastig vallen!

1. Marie Jeanne Goovaerts:
    26 oktober 2018
    Heel mooi jullie zien er goed uit. En jullie haar is al blond geworden en goed gegroeid. Aan zo een strand zou ik ook wel eens willen liggen, maar dat vliegen is er teveel aan.Mooie
    Foto's en een mooie zonsondergang met Elfi. Baai baai tot jullie volgend verhaal.xxx xxx
  2. Elfi:
    26 oktober 2018
    Tanteke, da vliegen valt best wel mee hoor en je bent van harte welkom op ons volgend strand! 😜
    Tot het volgend verhaaltje xx