Can Tho (16/10-19-10)

17 oktober 2018 - Can Tho, Vietnam

Zoals gezegd hebben we een binnenlandse vlucht geboekt naar Can Tho in de Mekong Delta. Op die manier kunnen we de drukte van Saigon overslaan en worden 2 reisdagen gereduceerd in 1,5 uur vliegen.
Can Tho is de grootste stad in de Delta, ze is niet bepaald mooi en eigenlijk zijn er ook geen echte bezienswaardigheden. Je vindt er ook heel weinig Westerse toeristen of in het Engels vertaalde menu’s.. maar.. het is wél een goede uitvalsbasis om de omgeving te verkennen.
Hier speelt het leven zich af op en naast de rivier. Elk jaar tussen augustus en november treden de Mekong en haar vele zijrivieren buiten hun oevers en dat is ook nu het geval. Het merendeel van het land staat gewoon onder water. De ideale manier om deze streek te verkennen is dan ook per boot.
Wij nemen een plaatselijke gids, Dào, en zij neemt ons voor dag en dauw mee de rivier op. We varen in een klein bootje bestuurd door een toch wel bijzondere schipster.. Het is nog pikdonker als we vertrekken, maar des te mooier als we zo al varend de zon zien opkomen en alles stilaan kleur krijgt.
We bezoeken eerst de floating market Cai Rang. Hier liggen voornamelijk grote boten die 1 enkel product verkopen in grote hoeveelheden, een wholesale market eigenlijk. Hiertussen varen verschillende kleine bootjes waar je iets te drinken of te eten kan kopen. Zo genieten we al dobberend in het eerste zonlicht van een lekkere koffie en Vietnamees ontbijt.
We varen ongeveer 20 km verder naar Phong Dien Floating Market, een retail market met kleinere bootjes en veel minder toeristisch. Hier eten we enkele lekkere stukken fruit.
Onze gids Dào is geweldig, ze weet ons zó veel te vertellen en allemaal op zen Vietnamees met veel lachen en zwansen. Net zoals onze schipster die kriskras de rivier afvaart (wordt gedaan omdat de richting van de stroming verschilt naargelang de plaats op de rivier), maar volgens haar omdat ze poepeloere zat is..
We varen door smalle kanalen en leggen aan om een wandeling te maken over land. We zien zoveel verschillende vruchten en fruitsoorten. De meeste herkennen we zelfs niet, maar Dào geeft ons graag les..
Terug in Can Tho aangekomen eten we nog spotgoedkope gegrilde tigerprawns en een lekkere vis hotpot. De afsluit van een super leuke en leerrijke dag!
We hadden gehoopt hier nog een fietstocht te kunnen maken, maar helaas waren uitstapjes over land momenteel niet mogelijk wegens teveel water en te weinig land..
Zaterdag is het alweer tijd voor onze laatste halte in Vietnam, het eiland Phu Quoc tegen de Cambodjaanse grens.. 4 dagen Beach Bungalow!! 😎😎😎

1. Pieter:
    22 oktober 2018
    Hey Elfi en Ilse, weer een superleuk avontuur van jullie fantastische reis! Geniet ervan!
  2. Anita:
    25 oktober 2018
    hallo schatten, ik heb jullie reis weer eens gevolgd en vind het weer prachtig,doe zo maar voort ik denk dat het een reis wordt om nooit te vergeten.Nog veel plezier en tot de volgende afspraak he .xxx
  3. Elfi:
    26 oktober 2018
    Hallo mamaatje, de volgende afspraak staat er vandaag al op 😁
    Een klein verslagje van onze laatste stop in Vietnam. We zijn momenteel in Cambodja dus more to come 😘😘